Loop Model




Loopmodellen: Cirkusforestilling
Temaloop: 
Til dette samskabelsesprojekt er vi blevet tildelt indskolingen på Randers Lilleskole. Vores primære fokus skal omhandle følelsen af fællesskab, og dette vil vi opnå gennem samarbejde og bevægelse. Vi skal sammen med vores målgruppe skabe en cirkusforestilling. Først vil vi starte ud med at fortælle omkring vores idé om cirkus, og hvad vi forbinder med cirkusuniverset. I den forbindelse vil vi invitere vores samskabelsespartnere ind i vores leg ved at spørge eleverne, hvad de forbinder med cirkusuniverset. Her vil vi lade spørgsmålet være åbent til elevernes egne frie fortolkninger. Det vil sige, at de selv bestemmer om det er noget de vil fortælle med ord, tegne, lege, synge med mere til at formidle det videre på. Igennem processen og de resterende blogindlæg skal begge parter bidrage med cirkusnumre.  Til slut skal det ende ud med en cirkusforestilling, som vi i fællesskab har sammenskabt. 
Dorte Kousholt og Charlotte Højholt udtaler; "Børn skal ikke kun lære skolens pensum. De skal også lære, hvordan de lever deres liv, hvordan de kan planlægge og prioritere mellem forskellige aktiviteter, samarbejde med kammerater, udvikle venskaber, håndtere uoverensstemmelser og konflikter og deltage i demokratiske beslutningsprocesser."[1]
Ovenstående citat beskriver, at elevernes udvikling i folkeskolen ikke kun omhandler pensum, men har lige så vigtige værdier som sociale, kreative og kropslige kompetencer. Disse skal stimuleres og dermed gøre dem til selvstændige individer. Det er vigtigt for elevernes udvikling og trivsel, at der læres gennem leg. I vores samskabelsesprojekt med cirkusforestillingen vil vi forstærke disse værdier igennem bevægelse og kreative udfoldelser, hvor elevernes samarbejdsevner bliver stimuleret. Thomas Moser og Bettina Dudas udtaler; "Vi mener, at det er helt essentielt, at børn skal have mulighed for at udforske og eksperimentere gennem og med deres kroppe – ikke bare i fri leg, men også i det organiserede og tilrettelagte pædagogiske arbejde i børnehave og skole."[2]
Vi vil sætte fokus på, at eleverne lærer at samarbejde på kryds og tværs af venskaber. Det skyldes, at forskning viser, at børnenes samarbejde ikke bliver understøttet, og at de dermed går glip af vigtige erfaringer. Eleverne skal lære af hinanden i stedet for af de voksne. Vi vil derfor gerne at pædagogen skal arbejde i et læringsrum, hvor han/hun skal være en ressource, de har til rådighed under forløbet frem for voksenstyrede aktiviteter. Processen kan dog også arbejde mod en tilgang, hvor pædagogen er nødt til at gå ved siden af, hvis eleverne møder bump på vejen.[3] 
Der findes 3 konkrete forudsætninger for at opnå den bedst mulige alsidige udvikling hos eleverne. Disse tre forudsætninger er: 
-          Elevens lyst til at lære mere 
-          Elevens mulighed for at lære på forskellige måder 
-          Elevens mulighed for at lære sammen med andre 
Den første forudsætning handler om lysten til at lære. Lyst er nemlig den grundlæggende drivkraft for at lære. Hvis undervisningen foregår på samme måde uden nogen form for variation, vil eleven blive demotiveret og have sværere ved at modtage ny læring. Vi vil derfor fokusere på, at eleverne lære deres egne kompetencer på en ny og anderledes måde. Dette skal ske gennem en bevægelse, sjov, samvær og udfoldelser. Samtidig skal det tydeliggøres, at det der skal foregå er frivilligt og eleverne skal have mulighed for at kunne sige til eller fra, hvis det bliver for overvældende. Lige så vigtigt er det, at hver elev bliver set og hørt for sine ideer, for på den måde føler eleven sig betydningsfuld og som en del af et større fællesskab. Dette bevirker ligeledes en større lyst til deltagelse og læring.   
Den næste forudsætning er i forlængelse med den ovenstående, der omhandler elevens mulighed for at lære på forskellige måder. Som udgangspunkt foregår meget af undervisningen stillesiddende ved tavlen. Vi vil derfor gerne tydeliggøre, at læring i lige så høj grad kan foregå igennem bevægelse, IT samt kreative udfoldelser. Ved vores cirkusprojekt vil elevernes forskellighed komme til udtryk; nogen elever vil have mange input, mens andre vil have behov for at gennemtænke det mere for at få de kreative sider frem, fordi det er en anderledes måde at lære på.   
Elevens mulighed for at lære sammen med andre er den sidste forudsætning og omhandler, hvor vigtigt det er for eleverne at have gode relationer både til hinanden og de voksne. Eleverne vil gennem en fællesskabsfølelse blive mere engageret i at finde en dybere mening med læring. Det er væsentligt for eleverne, at de kan indgå i sociale fællesskaber for at kunne udvikle deres færdigheder. Hvis den bestemte elev tager styringen og ikke lader andre bidrage med ideer, forsvinder lysten til at deltage hos de andre, fordi de ikke føler sig set og hørt. Det samme gælder når vores målgruppe skal have en dialog og blive enige om mulige cirkusnumre. De bliver nødt til at spare med hinanden for at få det til at fungere, og eleverne vil dermed udvide fællesskabet.[4]
Vi mener at samarbejde, bevægelse og fællesskab har en stor betydning for elevernes trivsel og udvikling gennem hele deres opvækst. Derfor vil vi give eleverne mulighed for at deltage i et sjovt og lærerigt forløb, hvor de mærker følelsen af selvstændighed og får mulighed for at udvikle deres sociale og kreative kompetencer. Ligeledes vil vi gerne, at eleverne skaber nye venskaber, indgår i nye fællesskaber men samtidig styrker de allerede eksisterende venskaber. 
 
Rammeloop: 
§1, stk. 2 i Folkeskoleloven siger at; "Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle."[5]  Vi arbejder ud fra denne paragraf for at sikre elevernes muligheder for bevægelse, samarbejde og fællesskab. Vi vil sørge for, gennem hele processen, at tydeliggøre overfor samskabelsesparterne at det hele skal foregå i samarbejde med eleverne og deres forslag. På den måde sikre vi, at eleverne lærer at skabe rammer for forløbet og sammen formår at fordybe sig i projektet og blive klogere på cirkusuniverset. 
Derudover føler vi, at det er vigtigt at være gode rollemodeller samt være åbne overfor elevernes input, og i den forbindelse være omstillingsparate. Det er vigtigt for os, at eleverne kommer til at føle sig som en del af projektet og får medbestemmelse. Vi sætter få men faste rammer for aktiviteten, hvori eleverne kan udfolde sig kreativt, og fortolke det som de har lyst og ressourcer til. Vi ønsker, at der er plads til nysgerrighed, krop, sanser og humor. Vi vil være med til at skabe en balance mellem tryghed, udvikling og udfordring ved at vise, at vi er engageret. Dermed kan vi anvise eleverne, at de også sagtens kan udforske universet i tryghed i og med, at vi gør det samme.  
Vi vil lade det være op til pædagogen, at vurdere om der skal arbejdes ud fra et stort fællesskab, hvor alle eleverne deltager på lige fod eller at det i den givende klasse vil foregå bedst med mindre grupper for at opnå samarbejde, fællesskab og fordybelse. I og med at alle skal have mulighed for at kunne deltage, og da vi ikke kender klassen, kan der være nogen, som er mere dominerende end andre, hvilket kan resultere i, at det er dem som kommer til at styre gruppen.  

Teknikloop: 
Vi vil lægge op til at eleverne kan benytte iPads/tablets til at filme deres svar. De kan selv bestemme, hvilke relevante apps de vil inddrage for at kunne underbygge, at de skal være medbestemmende og medskabende. Vi vil tage udgangspunkt i, at det ikke er pædagogen som skal kunne det hele, men at elevernes kompetencer skal inddrages og give mulighed for at kunne hjælpe hinanden med at filme og udforske denne form for formidling.  
Vi vil kommunikere med vores samskabelsespartnere igennem vores blog. Det er derfor vigtigt, at vi formulerer os klart og tydeligt og med en asynkron kommunikation, så der ikke opstår misforståelser.   
Vi vil benytte os af IPads/tablets til at filme vores blogindlæg og evt. bruge forskellige apps til baggrundsmusik, stemmeforandringer og fiktive personer. Til slut vil vi benytte os af Movie Maker til at klippe vores endelige cirkusforestilling sammen. 
 
Æstetisk og kreativt loop: 
Maybritt Jensen og Heid Osnes udtaler; "Cirkus kan være så meget. Cirkus er en levende kunstart, som skabes og fornyes hele tiden. Lad børnene komme med ideer til, hvad de har lyst til at lave. Der finde intet facit, kun mange nye ideer og udtryk. Cirkus er, hvad vi gør det til!".[6]  
I dette citat er den dybere mening, at man kan afprøve egne grænser og finde nye sider af sig selv. I dette mediepædagogiske temaforløb er det vigtigt at understrege, at man kan udfolde sig på forskellig vis, at alle ideer er velkomne og at der er ikke noget rigtigt eller forkert. Elevernes multimodale processer omhandler deres forskellige potentialer og egne bidrag til cirkusforestillingen, fordi nogen muligvis heller vil stå foran kameraet, mens andre foretrækker at stå bag kameraet. Alle roller har lige stor betydning for, at projektet kan lykkes.  
Som en del af samskabelsesprojektet vil vi sørge for at gå forrest og måske udvikle og udfordre vores egne kreative kompetencer. Det er os som skal tage teten og bane vejen for eleverne og projektet. På den måde skaber vi gensidigt engagement og giver eleverne lyst til at deltage aktivt. 
Vores genre er drama, som vi vil vise igennem en cirkusforestilling. Dette betyder, at det kan indeholde mange forskellige æstetiske, kreative og kunstneriske udfoldelser, som kan være musik, video, dans, sang med mere.  

Kulturloop: 
Udviklingen inden for medie og cirkusindustrien, med hård konkurrence om publikum samt stramme regler om dyrehold og transport, har givet det traditionelle cirkus nye rammebetingelser. Inden for de sidste 30 år er der sket en udvikling fra det traditionelle cirkus, til det man i dag kalder nycirkus. Genren nycirkus er skabt som et alternativ til det traditionelle cirkus og de gamle gøglertraditioner. Der bliver brugt kunstformer som dans, teater, billedkunst, musik m.m. samt udstyr og teknisk materiale der er tilgængeligt i dagens samfund, som bliver blandet med de traditionelle cirkusnumre.[7]
Vores udgangspunkt for at skabe en god it-kultur i dette medialiseret samfund skal være, at elevernes brug af diverse tekniske redskaber skal gå fra at være ikke-producerende, hvor de kun benytter disse som tidsforbrug ved hjælp af spil og serier, til mere producerende aktiviteter som de kan bruge igennem leg og læring.  
Førhen i det traditionelle samfund var der flere cirkusforestillinger rundt i landet. I det nyskabende samfund anvender man cirkus og elementer derfra på en mere medialiseret måde, hvor det fylder mere i skolesammenhæng og generelt i medierne. I nutidens samfund ser man en tendens til, at institutionerne har forskellige tilgange til brug af medier i fritiden. I en institution vælger de at se løst på det, og eleverne får på den måde en ikke-producerende tilgang, hvor man i andre institutioner vælger helt at forbyde elevernes interesse for dette. Vores ønske med dette projekt er derfor, at pædagoger og forældre får øjnene op for at gribe digitale medier på en ny og mere brugbar måde. Vi vil gå forrest og selv udforske vores digitale grænser.



Litteraturliste
Bog:
Højfelt, Charlotte & Kousfelt, Dorte & Stanek, Anja Hvidtfeldt (2014): Fritidspædagogik, faglighed og fællesskaber; Fafolo Forlag; 1 udgave, 1 oplag.
Jensen, Maybritt & Osnes, Heid (2009): Kroppen i leg og læring cirkus i børnehave og skole; Fakbogforlaget Vigmostad & Bjørk AS, Bergen.

Websider:
Danmarks Evalueringsinstitut, Børn lærer af hinanden, besøgt d. 07/06-2017
EMU Danmarks Læringsportal, Elevernes alsidige udvikling, besøgt d. 07/06-2017
Retsinformation, Bekendtgørelse om lov af folkeskolen, besøgt d. 07/06-2017



[1] C. Højfelt, D. Kousholt & A. H. Stanek (2014), side 23
[2] M. Jensen & H. Osnes (2009), side 12
[6] M. Jensen & H. Osnes (2009), side 115
[7] M. Jensen & H. Osnes (2009), side 23-25

Ingen kommentarer:

Send en kommentar